Przedszkole
Do Oddziału Przedszkolnego przyjmowane są dzieci na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) posiadających aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną oraz dokument organu prowadzącego skierowany do dyrektora szkoły w sprawie zapewnienia zajęć.
Oddziały przedszkolne przeznaczone są dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną (upośledzenie umysłowe stopnia umiarkowanego i znacznego), z autyzmem oraz niepełnosprawnością sprzężoną, w wieku od 2,5 lat do 10 roku życia.
Praca z dzieckiem opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, ustalonych na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania, i zawierających realne, szczegółowe cele, zadania i treści, mieszczące się w strefie najbliższego rozwoju dziecka.
Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą zapewniając dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych oraz dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Przedszkole realizuje zajęcia wychowawczo-dydaktyczne i opiekuńcze dla dzieci w celu:
- wspomagania i ukierunkowywania rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym;
- wspierania działań wychowawczych rodziców oraz tworzenia warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej;
- objęcia opieką dzieci ze względu na stopień niepełnosprawności i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju.
Dzieci objęte są indywidualną opieką logopedyczną.
Przedszkole czynne jest od godziny 7.00 do 16.00.
Dzienny czas pracy w oddziale przedszkolnym wynosi 5 godzin.
Zajęcia rozpoczynają się od godz. 8.00 i trwają do godz. 13.00.
Dodatkowo nasi podopieczni objęci są codzienną specjalistyczną opieką pielęgniarską.
W każdej grupie jest osoba wspomagająca pracę nauczyciela.
Oferujemy również posiłki przygotowywane na terenie naszej szkoły.
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w oddziałach przedszkolnych mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe:
- dogoterapia;
- zajęcia rekreacyjno sportowe z elementami hipoterapii;
- zajęcia teatralne;
- nauka pływania metodą Halliwick;
Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym:
- dzieci z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12 osób w grupie;
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzenie umysłowe stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego) - od 6 do 10 osób w grupie;
- dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi od 2do 4 osób w grupie;
W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w oddziale może być niższa.
Zajęcia w przedszkolu prowadzone są nowoczesnymi metodami pracy:
metody behawioralne, terapia logopedyczna, Integracja Sensoryczna, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda Dobrego Startu, pedagogika zabawy, nauka pływania metodą Halliwick, metoda aktywnego słuchania muzyki wg. Batti Strauss i inne.
Przedszkole mieści się w nowoczesnym budynku w centrum miasta, pozbawionym barier architektonicznych, z bogatą bazą dydaktyczną.
Dysponujemy:
- salą doświadczania świata;
- salą integracji sensorycznej;
- gabinetami logopedycznymi;
- placem zabaw zrealizowanym w ramach programu „Radosna Szkoła”, spełniającym wszelkie wymogi bezpieczeństwa;
Podczas zajęć stwarzamy dzieciom warunki do przejawiania własnej aktywności, ukierunkowujemy i wspomagamy ich rozwój.
Nasze przedszkole utrzymuje szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym, w tym: z Przedszkolem Nr 19, Państwową Szkołą Muzyczną w Zabrzu, Stowarzyszeniem KONTAKT.
Udział w uroczystościach i imprezach
Co roku organizujemy i uczestniczymy w uroczystościach oraz imprezach, takich jak:
- Andrzejki;
- Mikołajki;
- Integracyjna Spartakiada Mikołajkowa;
- Wspólne muzykowanie z uczniami Państwowej Szkoły Muzycznej podczas uroczystości „Świąteczna bombka”;
- Jasełka i wigilia;
- Dzień Babci i Dziadka;
- Zabawa karnawałowa;
- Święto Rodziny;
- Dzień Dziecka;
- Urodziny dzieci;
Na Państwa dzieci czeka wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna.