Sprawozdanie z pobytu partnerów projektu Comenius w Zabrzu w dniach 10-12.02.2010 r.

Zabrze 2010

Partnerzy projektu z Finlandii, Niemiec  oraz Gliwic gościli w naszej szkole w dniach 10 - 12.02.2010 r.

 

Pierwszego dnia odbyły się warsztaty poprowadzone przez Wernera Meuera z udziałem gości
z Finlandii, Niemiec oraz Gliwic. W warsztatach wzięli również udział uczniowie naszej szkoły jak
i szkoły gliwickiej. Głównym celem środowych warsztatów było wspólne muzykowanie. Wszyscy uczestnicy zagrali na instrumentach drewnianych rytm podstawowy. Po warsztatach przy poczęstunku  można było podyskutować o postępach w graniu i nie tylko.

 

W godzinach popołudniowych odbyła się konferencja, w której uczestniczyli partnerzy projektu, przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Zabrzu, przedstawiciele szkół zabrzańskich oraz rodzice naszych uczniów. Jako pierwsze głos zabrały Finki przedstawiając uczestnikom swoją szkołę Kalevanpuiston Koulu  w Tampere. W dalszej kolejności o swojej placówce  Wilhelm-Körber Schule w Essen opowiedziała nam wice dyrektor tejże szkoły. Następnie strona gliwicka przedstawiła wstępną ewaluację projektu, wskazując jakie zmiany następują u dzieci oraz nauczycieli biorących udział w programie. Na koniec przedstawicielki  szkoły z Zabrza zapoznały zebranych ze sposobem prowadzenia zajęć muzycznych, na których uczniowie grają rytm podstawowy, wyświetlając krótki film. Pani dyrektor Teresa Paradowska powiedziała kilka słów na temat Skali Obserwacji Zachowania Dzieci M. Bogdanowicz, która służy dokonaniu ewaluacji programu Comenius i jest odpowiednio dostosowana do naszych potrzeb.

 

Następnego dnia odbyła się wycieczka do Krakowa dla gości z poza granic naszego kraju, jak również uczniów, rodziców i nauczycieli naszej szkoły.

 

Ostatniego dnia odbyły się drugie warsztaty, w których uczestniczyli nauczyciele z Finlandii, Niemiec, Gliwic i Zabrza. Na tych warsztatach pan Werner Meuer przypomniał jaka jest koncepcja projektu: Nasz obraz świata ma rytmiczny charakter, nasze środowisko,  sytuacje osobiste
i społeczne, czynią z wszystkiego co żyje kategorie. Die Strukturen dieser komplexen kategorischen Systeme gleichen rhythmischen Systemen; sie sind rhythmischer Natur. Struktury tych systemów złożonych są rytmiczne, rytmiczne w przyrodzie. Werner Meuer odnosi się do badań matematyka Rogera Penrose.
W matematyce znany jest jego parkietaż (ang. tesselation, tiling), który pokrywa płaszczyznę
w sposób nieokresowy, nieskończony za pomocą jedynie dwu rodzajów "kafelków". Werner Meuer porównuje to do muzyki – rytmu, który również jest nieskończony. Również w pedagogice można znaleźć wybitnych propagatorów rytmu: Carl Orff i Reinhard Flatischler.

 

Na zakończenie warsztatów zostały przekazane informacje dotyczące podsumowania projektu, które odbędzie się w maju 2010 roku w Essen.

Wróć

Ważne! Nasza strona internetowa stosuje pliki cookies, tzw. ciasteczka. Kliknij "Zgadzam się", aby niniejsza informacja nie pojawiała się lub kliknij "Polityka cookies", aby dowiedzieć się więcej.
Polityka cookies Zgadzam się